Kumpir – Välipala Välikylässä

Satunnainen Matkailija sai vaimon lisäksi seurakseen yliopiston opettajina toimivan professoripariskunnan. Tapaamisen lisäksi tarkoitus tehdä ”miniristeily”, tunnin ajelu Bosporin salmessa Euroopan ja Aasian välissä ja nauttia Ortaköyn (Välikylän) kuuluisia ”kumpireita”, täytettyjä perunoita.

Professorit Murat ja Oya Demirel

Huikaisevan kirkkaana sunnuntaina otimme bussin Leventin kaupunginosasta Örtaköyn kaupunginosaan, josta ”risteilylaivoja” lähti puolen tunnin välein. Vaikka hyvin koulutetut ystävämme asuvat alueella, kaupunkibussilla kulkeminen Bosporin rantaan oli heille yllättäen uusi asia.  Normaali työmatka yliopistolle kun kulkee eri suuntaan tässä virallisesti 16 miljoonan asukkaan kaupungissa.

Kaupunkibussilla kulkeminen on ainakin näin eläköityneelle matkailijalle varsin edullista. Istanbulin kaupunki myöntää kaikille yli 65-vuotiaille kaupungissa asuville kansalaisille matkakortin, joka oikeuttaa vapaaseen matkustamiseen suurkaupungin busseissa, ratikoissa, metrossa ja ”vapureissa”, Bosporin salmen yli sukkuloivissa lautoissa. Tavallinen työssäkäyvä kaupunkilainen joutuu matkastaan maksamaan noin 46 dollarin senttiä. Hinta on nykyisen turkkilaisen talouskaaoksen aikana noussut vuodessa ainakin kaksinkertaiseksi aikaisemmasta.

Bosporin vanhin silta

Laivan ensimmäinen lähtö tapahtui ennen puoltapäivää. Laivan moottorit jyrähtivät käyntiin ja ehkä satakunta matkustajaa vetävä laiva peruutti hiljalleen Bosporin salmen vilkkaaseen liikenteeseen. Vaikka Bosporin salmi alueena kuuluu Turkin Tasavallalle, on reitti Välimereltä Marmarameren kautta Bosporin salmea pitkin Mustallemerelle kaikille kauppalaivoille avoin kansainvälinen vesireitti.  Vain Mustanmeren maiden sota-alukset voivat palata kotimaahansa Bosporin salmea pitkin ilmoitettuaan aikeistaan jo kaksi viikkoa aikaisemmin. Muiden maiden sota-aluksilla ei ole asiaa Bosporin salmen liikenteeseen.

Salmessa kulki ainakin ennen sotaa vuodessa noin 41.000 erikokoista alusta, näistä laivoista noin 8.000 tankkereita. Ukrainan sodan aikana salmessa voi nähdä jatkuvasti tyhjinä pohjoiseen Mustallemerelle kulkeneiden tankkereiden palaavan takaisin raskaassa lastissa. Konttilaivoja näkyy nyt aikaisempaa merkittävästi vähemmän.

Salmessa on vilkas liikenne. Istanbuliin matkustavat risteilylaivat ankkuroivat lähemmäksi SultanAhmetin historiallista aluetta

Satunnaiselle matkustajalle kerrottiin myös Bosporin salmen omituisesta ilmiöstä. Paikoitellen yli 110 metriä syvässä salmessa kulkee virta lähes metrin sekunnissa Mustaltamereltä etelään. Uoman pohjassa kulkee kuitenkin vastavirta etelästä pohjoiseen tasoittamaan veden suolapitoisuutta. Pohjavirtauksen vesi on kädenlämpöistä talvella ja kylmää kesällä.

Laivamme suuntasi hiljalleen rannan tuntumassa pohjoiseen, matkalle näkyi hienosti Istanbulin Euroopan puoleisen rannan palatseja ja asuntoja. Hiljalleen ohitettiin myös hieno “Rooman linna”, jonka ennätysajassa rakennutti ottomaanisulttaani Mehmed II vuonna 1452. Linnoituksessa on useita torneja ja paikoitellen kuusi metriä paksut muurit. Muurin ensimmäistä kerrosta muurattaessa laastiin sekoitettiin kabbalistisen mallin mukaan sotaonnea tumaan vuohen verta.

Rumeli Hisari. Linnoitus oli osmannien ensimmäinen Euroopan puolelle rakentama linnoitus

Salmen toisella puolella on edelleen jäänteet Anatolian linnasta, joka oli rakennettu jo kuutisenkymmentä vuotta aikaisemmin ottomaanien valmistellessa Konstantinopolin valloitusta. Sijoittamalla suuret tykit molempiin linnoituksiin ottomaanit pystyivät kontrolloimaan koko salmen liikennettä ja suojaamaan salmea genovalaisten suurilta tukikohdilta Mustallamerellä.  Mehmed nousi ehdottomaksi itsevaltiaaksi ensimmäisen kerran vain 12-vuotiaana, mutta joutui pian luopumaan vallasta ajettuaan maansa sekasortoon. Mehmedin tultua uudelleen ottomaanien hallitsijaksi 19-vuotiaana vuonna 1451 pystyi nuori sulttaani valloittamaan Konstantinopolin vain pari vuotta myöhemmin.

Laiva ohitti hiljalleen myös Euroopan puolella sijaitsevan osmannien armenialaisten hoviarkkitehtien suunnitteleman Dolmabachen palatsin.

Dolabachse saray. Palatsi rakennettiin Besikasin lahden täyttömaalle.

Dolmabahçen palatsi toimi Osmannien valtakunnan hallinnollisena keskuksena 1850 -luvun jälkeen. Palatsi on eri tyylien sekoitus, siinä yhdistyy barokin-, rokokoon- sekä empiretyylin keskeisimmät osat sävytettynä osmannien rakennustaiteen perinteillä.

Sulttaani muutti Dolmabahçeen Topkapin palatsista, kun vanhassa palatsissa ei ollut nykyajan mukavuuksia, kuten juoksevaa vettä. Palatsin pinta-ala on 45 000 m² ja siinä on 285 huonetta, 46 hallia, kuusi turkkilaista kylpylää (hamam) ja 68 wc:tä. Kuuluisa kristalliportaikko on rakennettu kaksoishevosenkengän muotoon kristallista, messingistä ja mahongista. Rakennuksen hinnaksi tuli 35 kultatonnia, esimerkiksi sisäkattojen kultaukseen tarvittiin 100 kiloa kultaa. Palatsia ehti isännöidä kuusi sulttaania osmannivaltion vähitellen rapautuessa.

Ottomaanivaltakunnan luhistuttua lopullisesti uuden Turkin Tasavallan ensimmäinen presidentti  Mustafa Kemal Atatürk käytti palatsia virka-asuntonaan. Ataturk kuoli Dolmabachessa marraskuun 10 päivä vuonna 1938 kello 09:05. Kaikki palatsin kellot näyttävät edelleen modernin Turkin perustajan kuolinaikaa.

Laiva alitti myös Bosporin ylittävän Istanbulin vanhimman sillan. Sillan rakentamista ehdittiin suunnitella jo 3000 vuotta, mutta lopulta ”Ensimmäinen silta” valmistui 1973. Bosporin silta oli valmistuttuaan 4. pisin riippusilta koko maailmassa ja pisin Yhdysvaltojen ulkopuolella.  Vielä nytkin, 50 vuotta myöhemmin Bosporin ensimmäinen silta on 25. pisin riippusilta koko maailmassa.

Sillan alle on helppo joutua

Sillan kahdeksaa kaistaa kulkee noin 180.000 ajoneuvoa päivässä. Sillan ylittäminen Euroopasta Aasiaan on maksuton, mutta päinvastaiseen suuntaan siltatullin hinta on inflaation vahvasti nakertaman Turkin valuuttaa muutettaessa noin 50 amerikansenttiä kesäkuussa vuonna 2022. Vielä viimevuotisilla valuuttojen vaihtokursseilla sillan ylitys tuli henkilöautolta maksamaan noin 2 dollaria.

Nopeasti mennyt ”risteily” palasi takaisin Ortaköyhin. Välikylän rannassa vastassa oli upea uuden barokin tyylisuuntaa edustava vuonna 1854 valmistunut Ortaköyn moskeija.  Yhdysvaltojen presidentti George W. Bush piti puheensa Ortaköyssä vuoden 2004 NATO huippukokouksen aikana.

Ortaköy eli Välikylä.

Risteily raikkaassa meri-ilmassa toi mukavasti ruokahalua, joten parasta oli suunnistaa hakemaan kumpirit, täytetyt uuniperunat. Kumpireitä olikin tarjolla kaikkialla, kioskeissa, kärryissä ja ravintoloissa. Päädyimme lopulta kaupungin omistamaan kahvilaan, jossa kumpirit piti ensin käydä tilaamassa ulkopuolella olevasta kioskista, teen ja muut jälkiruoat voi kuitenkin tilata normaalisti ruokalistan mukaan.

Täytettyjen perunoiden myynti on nykyään organisoitu ja lisensioitu.

Valtavan kokoisten, kaikilla mahdollisilla täytteillä tilattujen uuniperunoiden saapuessa pöytään keskustelukin taukosi kaikkien keskittyessä lapioimaan herkkuja suuhunsa. Hiljaisuuden katkaisi vain viereisen moskeijan minareetista kaikunut kutsu keskipäivän rukoukseen. Kumpirit olivat herkullisia ja edullisiakin, iso uuniperuna ja siihen toistakymmentä lisuketta maksoi hieman vajaat 4 US dollaria.

Kumpir!

Ortaköy on aikaisemmin ollut varsin kosmopoliittinen alue Bosporin rannassa Istanbulin sydämessä. Ortaköyssä on ollut vahvat turkkilaiset, kreikkalaiset, armenialaiset ja juutalaisten siirtokunnat, joista edelleen merkkinä on useat moskeijat, synagogat ja ortodoksi- ja armenialaiskristittyjen kirkot. Alueesta on muodostunut yksi Istanbulin huvittelukeskuksista, jossa on ravintoloita, kahviloita, gallerioita, yökerhoja ja muita huvittelumahdollisuuksia kaikkien makuun. Vaikka sitten lähtisi lyhyelle Bosporin risteilylle kahden mantereen välille.

Rannassa olevalta torilla löytyneestä vanhojen kirjojen kaupasta löytyi jopa turkinkielinen Kalevala, pehmeäkantisena siitä pyydettiin kohtuulliset 3 dollaria. Kirja kuulemma käy varsin hyvin kaupaksi!

Timo Vainionpää/USAsuomeksi.com
Kesäkuu 2022

Advertisement

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s